Achillespeesblessure fysio Cuijk

achillespeesblessure

Wat is een achillespeesblessure?
Een achillespeesblessure ontstaat meestal door overbelasting. Het probleem bevindt zich tussen de hiel tot ongeveer 10 centimeter erboven. Vaak komt de blessure voor bij sporten waarbij veel explosieve bewegingen of sprongen voorkomen. De klachten ontstaan niet acuut, maar worden langzaam erger.
Er zijn verschillende oorzaken van een achillespeesblessure mogelijk. Denk aan te snel opgebouwde training, verandering van grond (van bospad naar asfalt bijvoorbeeld) of slechte schoenen. Het kan ook voorkomen dat uw achillespees te weinig kracht heeft om intensievere training aan te kunnen.

Wat merkt u van achillespeesblessure?
Een belangrijk symptoom is pijn ter hoogte van de achillespees, net boven die hiel. De pijn is in te delen in vijf stadia:
1. pijn na langdurige inspanning, die na een paar uur vanzelf verdwijnt;
2. pijn die tijdens de warming-up opkomt, tijdens de inspanning afneemt, en pas daarna weer terugkomt;
3. pijn tijdens en vlak na de inspanning en ’s nachts. De pijn verdwijnt pas na langdurige rust;
4. de pijn is hetzelfde als bij punt 3, alleen gaan nu ook uw prestaties achteruit;
5. constante pijn die niet meer verdwijnt, ook niet na langdurige bedrust.
Als u doortraint en de pijn negeert, wordt de blessure steeds erger en het herstel moeilijker.

Wat is de behandeling van een achillespeesblessure?
De eerste stap naar herstel is aanpassen van het sporten, bijvoorbeeld minder of andere training. Onder begeleiding van een fysiotherapeut kunt u vervolgens een speciaal trainingsprogramma volgen dat de kuitspieren en de achillespees sterker maakt. Dat programma wordt aangepast aan uw sport en aan de belasting die daar bij hoort. Soms adviseert de fysiotherapeut andere schoenen of een inlegzooltje.